fbpx


hitteplanDe warme nachten zijn aangebroken. Baby’s en kleine kinderen kunnen daar best last van hebben en veel wakker liggen. Dus is het tijd voor een paar handige tips. Want hoe weet je of je baby echt te warm is, wat trek je ze aan en hoe kun je de slaapkamer koelen? We kijken ook even naar ouders in warme landen, hoe doen ze dat bijvoorbeeld op de Antillen of in Zuid Europa?

Houd je huis koel

Het eerste geheim is bomen en planten! Heb jij een mooi bestraatte achtertuin met hier en daar een potplant? Dan heb je zonder het misschien te willen een bakoven van je tuin gemaakt. Die hitte voel je niet alleen buiten maar trekt ook naar binnen. Als het warme weer al begonnen is, is het wat laat maar ga binnenkort dan planten poten! Maak gras, aarde en als je een beetje ruimte hebt: plant een boom. Dat kan in de zomer zomaar 4-5 graden schelen als de zon op je tuin staat te branden.

In huis begin je de dag met ventileren, vroeg op de ochtend zet je alle ramen en deuren open en laat het lekker doorwaaien. Doe daarna alle gordijnen en ramen dicht op de plaatsen waar de zon op schijnt. Dat betekent dat je later op de dag wat meer gordijnen moet sluiten en anderen kunnen dan weer open. Maar zolang het buiten warm is, houd je ramen en deuren dicht. Je wilt het koele van de ochtend zolang mogelijk vasthouden.

Ventilatoren helpen ook, zet ze neer waar je kunt maar zo dat ze geen warme lucht van buiten je huis inblazen. Ze koelen de lucht niet maar maken de gevoelstemperatuur een paar graden koeler. Die ingevroren colafles met water voor je ventilator helpt niet echt veel, het moet echt een brede schaal met water en ijs zijn. Een klein afwasteiltje of slabak is het beste, de wind moet over het water gaan om af te koelen. Je kunt dit ook in de kinderkamer plaatsen maar zorg ervoor dat je kind niet in de wind van de ventilator ligt. Dat geldt ook voor een airco, kleine kinderen zijn erg gevoelig voor tocht.

Check apparaten, welke apparaten staan op stand by of staan aan terwijl je ze niet gebruikt? Die apparaten genereren warmte. Uitzetten dus.

De slaapkamer van je kindje

Hang een thermometer in de slaapkamer van je kind. Als de ruimte warmer dan 25 graden is, dan is slapen in een katoenen rompertje voldoende. Is het iets koeler, dan is een zomerslaapzak of dun lakentje genoeg. Gebruik alleen katoen, dat absorbeert lichaamsvocht en blijft lang droog en comfortabel aanvoelen. Is tegen de avond de temperatuur in de kinderkamer nog steeds erg hoog? Zodra de ramen van de kamer in de schaduw staan, zet je ze open en je hangt een natte handdoek in de raamopening. De lucht die binnenkomt, wordt door de handdoek een paar graden gekoeld. Dat scheelt alweer een stuk. Heb je een mobiele airco? Die zet je een uurtje voor bedtijd aan in de kinderkamer en haal je daarna weer weg.

Wil je kind niet slapen en blijft het een beetje huilerig? Voel de lichaamstemperatuur aan de hals of de voetjes, als die erg warm zijn, heeft je kindje het te warm. Ook kun je voelen op plekken waar huidplooien zitten, zijn ze vochtig van het zweet? Ook dat is een teken dat je kind te warm is. Haal hem of haar uit bed, het matrasje of kussen kan heel veel hitte onder het lichaam isoleren waardoor je kind nog steeds niet goed kan afkoelen in bed. Matrasbeschermers met waterdichte laag zijn daarom een absolute don’t op warme dagen. Even opfrissen met een washandje, even in bad of onder de douche helpt ook, daarna slaapt je kindje weer makkelijker in.

Je kunt het onderlaken even in de vriezer leggen, gewoon droog. De kou in het laken laat de lichaamstemperatuur iets dalen en daardoor geeft je lichaam melatomine af, het slaaphormoon. Daarom val je ook zo moeilijk in slaap als het te warm is. Het helpt maar even maar misschien net genoeg voor je kind om weer in slaap te vallen.

Borstvoeding? Drink zelf ook genoeg!

Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben in principe geen extra vocht nodig maar krijgen het via jou. Daarom is het heel belangrijk dat je zelf wel voldoende blijft drinken. Geef je flesvoeding? Dan kun je tussen de voedingen door een paar lepeltjes kraanwater geven. Vroeger was het advies om afgekoeld gekookt water te gebruiken, maar het Nederlandse kraanwater is zo goed van kwaliteit dat koken niet nodig is. 

Wanneer je kind minimaal 4 plasluiers per 24 uur heeft, dan krijg het genoeg te drinken. Het hoeven geen volle luiers te zijn. Als je kindje zelf de fles al kan pakken en vasthouden, leg dan een flesje water bij hem of haar in bed zodat je kindje zelf kan drinken als het wil. Accepteer dat deze nachten wat moeizamer kunnen verlopen. Het gaat weer over en die slaap halen jullie over een paar dagen wel weer in. Tot die tijd, geniet van de zomer en deel vooral jullie tips met ons!